Yoko Ono komt weer op voor merk ‘John Lemon’



"Yoko Ono eist stop op verkoop van het Amsterdamse Kever Genever” luidde de kop van een recent artikel in onder meer het AD. De eigenaren van het merk Kever Genever hadden volgens het bericht onlangs een cocktail op de markt gebracht onder de naam ‘Kever John Lemon Canned Cocktail’. Nu is John Lemon een merk waarvan de rechten door de weduwe van John Lennon zijn ondergebracht in de The Imagine Peace Revocable Trust die het merk in 2013 deponeerde bij het Europees merkenbureau. Zie bijgaand de afbeelding zoals opgenomen in de registratie.


Bekend merk

Een van de warenklassen waarvoor het merk is gedeponeerd is klasse 32: Beers; Mineral and aerated waters and other non-alcoholic beverages. Nu is de cocktail van Kever geen biertje en geen ‘non-alcoholisch drankje’, maar vermoedelijk valt het merk wel in de categorie van ‘bekende merken’ dat een bijzondere positie in het merkenrecht inneemt. De naam 'John Lemon' is door de producenten van de cocktail in een zwarte handschriftletter op een geel cocktailblikje aangebracht. Het blikje staat te midden van andere cocktailblikjes. Het geheel als onderdeel van een door de producenten uitgebrachte en ook op hun website geplaatste banner.








bron: website: https://kevergenever.com



Sommatie

De heren van Kever Genever zijn gesommeerd de verdere verkoop van het drankje wegens merkinbreuk te staken en - ter bepaling van een nader te bepalen schadevergoeding - opgave te doen van verkoop- en voorraadgegevens. Maken de eigenaren van het merk JOHN LEMON een kans?


Verweer

De reactie van de heren van Kever Genever was in de eerste plaats dat zij de aantijging van Yoko Ono niet vinden stroken met het door haar gepredikte peace, love and happiness. Verder – en daar gaat het natuurlijk om – luidt het verweer dat de naam van het drankje niet verwijst naar John Lennon maar naar de klassieke cocktail “John Collins”. Volgens het duo, aldus het AD, is de naam van de John Lemon Canned Cocktail niet ontleend aan de wereldberoemde zanger, maar verwijst zij naar de klassieke cocktail, John Collins, waarbij is gekozen voor de toevoeging ‘lemon’ vanwege de citroen die erin zit. Het assortiment van de ondernemers bestaat uit meerdere klassieke cocktails met ‘allemaal een ludieke naam’. Zo is er de Holy Negroni, de Henkie Panky en de Pinky Promise. De producenten van Kever lijken zich deels te beroepen op het beschrijvend karakter van het merk (lemon) en op het ludieke karakter van het gebruik van de naam (als onderdeel van een reeks).


Old Tom Gin

Ik denk allereerst dat de verwijzing naar John Collins niet helemaal klopt. Onderzoek naar de naam ‘John Collins’ wijst namelijk uit, dat de bedoelde klassieke cocktail niet “John Collins” heet maar verwijst naar “Tom Collins”. Collins (althans volgens Wikipedia) was een barman in het Limmer’s hotel in Londen. Die gebruikte voor zijn mengsel voor het eerst (begin 19de eeuw) in plaats van jenever, gin. De cocktail was gebaseerd op Old Tom Gin. Zie afbeelding






Bron en auteursrecht: https://www.cocktailicious.nl/tom-collins/


Blijkens de beschrijving bij de foto zat daar citroen in.

Deze klassieke longdrink cocktail is voor het eerst gemaakt door een barman uit Londen die Collins heette. Omdat het drankje populair werd met Old Tom Gin kent iedereen deze cocktail onder de naam Tom Collins. Deze klassieke long drink cocktail heeft een frisse, vrij neutrale smaak met een fris vleugje citroen.


Meeliften met de bekendheid van een merk

De redenering van de producenten van de John Lemon Canned Cocktail lijkt in zoverre niet te kloppen. Maar hoe dan ook, ik denk dat we moeten vaststellen dat de producenten hun cocktail kwa naamgeving duidelijk hebben gemixt met de bekende merknaam JOHN LEMON. Dat zal als daar een zaak van komt merkenrechtelijk gezien vermoedelijk wel worden aangemerkt als verwarringwekkend en/of het profiteren van de bekendheid van een bestaand merk. Het verweer dat de producent lijkt aan te voeren, dat de cocktail is gemixt met citroen en je de Engelse vertaling daarvan (lemon) vrij moet kunnen gebruiken, gaat niet op. Immers het gaat hier om de combinatie van de woorddelen ‘John’ en ‘Lemon’ die duidelijk verwijst naar het bestaande merk. Ook het ludieke karakter zal geen soelaas bieden.


Poolse frisdrank

Overigens is dit niet de eerste keer, dat Yoko Ono (lees: de Trust) zich tegen het gebruik van het merk verzet. In 2014 gebruikte een Pools bedrijf 'Orszulak' het merk ‘John Lemon’ voor frisdranken. De associatie met John Lennon was evident. Yoko Ono sprak de onderneming daar op aan. Onderhandeling leidde tot een schikking die onder meer inhield dat de Pool zijn merk zodanig zou rebranden dat voldoende afstand zou worden genomen van het merk ‘John Lemon’. Toen hij dat niet deed (hij veranderde alleen 'John Lemon' in 'On Lemon' begon Yoko Ono een rechtzaak die zij won.


Peace, love and happiness

Dat John Lennon in de woorden van de producenten van Kever Genever “nooit op dit vijandige plan zou zijn gekomen” en zich in zijn graf zou omdraaien als hij kennis zou nemen van de actie van Yoko Ono, waag ik te betwijfelen en heeft merkenrechtelijk geen impact. Kever Genever zegt in gesprek te zijn met de advocaten. Ik ga de cocktail – in peace, love and happiness - intussen proberen. Laten we drinken op een heerlijke schikking.









Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square