Yoghurt Barn wint merkenrechtzaak tegen Yoghurt Farm

Yoghurt Farm was nog niet geopend of het kreeg al een dagvaarding van Yoghurt Barn aan zijn broek met een verbod het teken ‘Loei Lekker’ aan te brengen op haar etalageruit . En ook het teken ‘Yoghurt Farm’ zelf moest het ontgelden. Yoghurt Barn haalde alles uit de kast om haar vordering kracht bij te zetten. Zowel het merkenrecht als het handelsnaamrecht én het auteursrecht werden van stal gehaald. En ook de stelling dat er sprake was van slaafse nabootsing behoorde tot het arsenaal.

Verbod 'Loei Lekker'

EcoToko is met tien vestigingen in het hele land de eigenaar van Yoghurt Barn. Zij heeft niet alleen ‘Yoghurt Barn’ als beeldmerk, maar ook de woordcombinatie ‘Loei Lekker’ als woordmerk gedeponeerd. Met het voorgenomen gebruik van het identieke teken ‘Loei Lekker’ door Yoghurt Farm op haar etalage is de kort geding rechter gauw klaar. Yoghurt Farm moet dat wegens (dreigende) inbreuk op het merkenrecht van EcoToko van de etalage halen. 1-0 voor Yoghurt Barn.

Geen inbreuk merkenrecht Yoghurt Barn

Het merk ‘Yoghurt Barn’ was, zoals gezegd geen woordmerk, maar een beeldmerk. De woordcombinatie ‘Yoghurt Barn’ als onderdeel van het beeldmerk, is volgens de rechter te beschrijvend om merkenrechtelijke betekenis te hebben. Dus is er op grond daarvan ook geen sprake van merkinbreuk. Ook op de visuele weergave van het merk (het beeld) wordt volgens de rechter geen inbreuk gemaakt. De woordcombinatie ‘Yoghurt Farm’, zegt hij, lijkt te weinig op het beeld ‘Yoghurt Barn’ om een merkinbreuk op te leveren. Winst dus voor Yoghurt Farm, wat de stand op 1-1 brengt.

Handelsnaamrecht

Het handelsnaamrecht is Yoghurt Barn weer gunstiger gezind. Dat komt, omdat daarbij minder waarde wordt gehecht aan de onderscheidendheid van de handelsnaam. Eco Toko kan zich dus met succes beroepen op haar (niet zo sterke) handelsnaam Yoghurt Barn, waarbij de rechter vervolgens vaststelt, dat Yoghurt Farm zowel visueel als auditief en begripsmatig te veel lijkt op Yoghurt Barn en dus verwarring kan veroorzaken. 2-1 voor Yoghurt Barn.

Auteursrecht

Ook het auteursrecht doet een duit in het zakje. Het gaat daarbij om de bedrukking van de etalageruit van Yoghurt Barn. Die bestaat – volgens gebruikelijk juridisch jargon – ‘uit elementen die tezamen een unieke en specifieke combinatie vormen die aan de bedrukking een oorspronkelijk karakter verlenen’. De vlakverdeling van de etalage van Yoghurt Farm en het gebruik van bijna alle teksten lijken sterk op die van Yoghurt Barn. 3-1 dus voor Yoghurt Farm.

Conclusie

Yoghurt Barn wint ruimschoots op punten. Goede les voor ondernemers is ook, dat een beroep op de bescherming van de handelsnaam nog wel eens een handje kan helpen als diezelfde naam merkenrechtelijk niet sterk genoeg is, bij voorbeeld omdat hij slechts algemeen beschrijvende woorden bevat.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square