“ZoMerlot” van Ilja Gort merkinbreuk op SUM-MERLOT?
Ilja Gort, de goedlachse wijnmaker en eigenaar van het wijnmerk La Tulipe, was nu eens niet degene die opkwam tegen inbreuk op zijn eigen merk, maar stond zelf in de beklaagdenbank. Zijn onderneming Chateau de la Garde was gedagvaard door wijnimporteur LFE wegens inbreuk op haar onlangs gedeponeerde wijnmerk SUM-MERLOT.
bron en foto onbekend
Kort Geding
Ilja Gort had zijn La Tulipe - naar eigen zeggen eenmalig voor de duur van deze zomer - voorzien van de benaming ‘ZoMerlot’. Pleegde hij daarmee inbreuk op het merkenrecht van de houder van het merk SUM-MERLOT? Die vond van wel, want zij spande – na mislukte pogingen om tot een schikking te komen – een kort geding aan tegen Chateau de la Garde.
Kans op verwarring
Op 30 augustus a.s. wordt vonnis gewezen. Wat zou het worden? Ik gok erop, dat Ilja Gort zijn zomerwijntje vooralsnog uit de handel moet halen. In het merkenrecht gaat het om de kans op verwarring bij het in aanmerking komende publiek, dat de twee wijnen door elkaar zou kunnen halen. Die verwarring kan het gevolg zijn van een te grote gelijkenis tussen het merk en het inbreukmakende teken. De overeenstemming kan visueel, auditief of begripsmatig zijn.
Visueel, auditief en begripsmatig
Ik zou zeggen dat SUM-MERLOT en ‘ZoMerlot’ zowel visueel als auditief een te grote gelijkenis met elkaar vertonen. En ook begripsmatig – als gevolg van het woordgrapje met summer/zomer – is er naar mijn mening onmiskenbaar een zodanige overeenkomst tussen merk en teken, dat de klant daardoor associatief op het verkeerde been kan worden gezet.
Parodie
Als het inderdaad waar is wat Ilja Gort zegt, dat het bij ‘ZoMerlot’ om een eenmalige editie gaat die alleen deze zomer in de schappen ligt en bedoeld is als een knipoog naar het merk van LFE, zou dat dan – bij wijze van parodie exceptie - een reden kunnen zijn om te oordelen, dat dit geen merkinbreuk is? Ik denk het niet. Woensdag weten we meer.