top of page

Maakt Heineken merkinbreuk met haar tequilabiertje?

Heineken in de clinch met Tequila. Oproer in de drankindustrie. Is het meestal Heineken dat zich roert als het om merkenrechtelijke kwesties gaat, nu liggen de zaken omgekeerd. Heineken is nu het doelwit van een groep Mexicaanse tequilaproducenten die Heineken voor de rechter wil slepen. Het gaat om een eenvoudig biertje, waar Heineken wat tequila aan heeft toegevoegd. Natuurlijk niet bestemd voor de echte bierdrinker, maar er zal toch een flinke markt voor zijn. Vermoedelijk reden voor de Mexicanen om de strijd met Heineken aan te binden en daar een merkenrechtelijk slaatje uit te slaan.

foto: Stefan Flöper

'Tequila' zoals 'champagne' beschermd

Hoe zit het? Het biertje van Heineken heet Desperados. Het is van oorsprong een Frans merk maar in 1995 overgenomen van Brasserie Fischer. De Mexicanen zeggen nu dat uit laboratoriumonderzoek is gebleken, dat in tegenstelling tot wat het etiket suggereert, er helemaal geen tequila in het Heinekenbiertje zit en dat er sprake is van inbreuk op het merkenrecht. Net als bij voorbeeld champagne is tequila een beschermd merk. De naam tequila mag alleen gebruikt worden als de drank in bepaalde regio’s van Mexico gemaakt is. Bovendien is wettelijk vastgelegd, dat er ten minste 25% tequila in een drank mag zitten om te mogen zeggen dat deze tequila bevat.

Naam van etiket verwijderen

Heineken heeft wat betreft de Mexicanen de keus, of het biertje voorzien van echte, uit Mexico afkomstige tequila in een voldoende verhouding van 25% of het woord tequila van het etiket verwijderen. Voorlopig houdt Heineken de poot stijf en stelt aan alle vereisten te hebben voldaan.

Ook rode ster van Heineken onder vuur

Heineken heeft het zwaar te verduren dezer dagen. Ook de Hongaarse regering vond zij op haar weg, toen deze – met de zegen van de Europese commissie - haar voornemen bekend maakte tot invoering van een wet, waarbij symbolen van totalitaire regimes (zoals de rode ster) worden verboden. Commercieel gebruik van tekens zoals de swastika, het pijlkruis of de hamer en sikkel kan een bedrijf een boete kosten van 6,5 miljoen euro. Niet alleen het tequilabiertje, maar ook de rode ster van Heineken ligt onder vuur.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page