top of page

Bedenk een veilige merknaam

Fanofinefood (FFF) schrijft een merk in onder de naam WITTEWIEVENKAAS. Levola verzet zich daartegen op grond van het feit, dat zij zelf al een merk heeft ingeschreven onder de naam HEKS'NKAAS. Zij vindt, dat er sprake kan zijn van verwarring. Maar het Benelux Merkenbureau ziet dat niet zo en laat de inschrijving van WITTEWIEVENKAAS toe. Levola gaat van die beslissing in hoger beroep. Wie trekt er aan het langste eind, Levola of FFF.

Overeenstemming

Kan het kaaskopende publiek het merk HEKSENKAAS verwarren met WITTEWIEVENKAAS. In het merkenrecht wordt dan in de eerste plaats gekeken of er overeenstemming is tussen het ingeschreven merk en het teken waarvoor een merk wordt aangevraagd. Die overeenstemming kan visueel, auditief of begripsmatig zijn. Een van de drie is voldoende om overeenstemming en mogelijke verwarring aan te nemen .

Visueel, auditief en begripsmatig

Visueel en auditief lijkt er weinig aan de hand, al komt zowel in het merk als in het teken het woordelement KAAS voor en daaraan voorafgaand de letter –EN. Belangrijker vindt de rechter de begripsmatige overeenstemming. Het gaat daarbij om de overeenstemmende betekenis van ‘Heksen’ en ‘Witte Wieven’ en de inschatting van de kans, dat het grote publiek zich van die overeenstemming bewust zal zijn.

Fictief vrouwelijk wezen met negatieve connotatie

Het gerechtshof overweegt, dat ‘een deel van het publiek ‘witte wieven’ zal zien als veelal geïsoleerde levende vrouwelijke magische wezens met veelal kwaadaardige bedoelingen, die angst inboezemen en daarmee als een soort heksen’. Het hof zegt ook, dat het niet nodig is, dat iedereen zich daar bewust van hoeft te zijn. En wie dat niet precies zo weet, weet dan toch tenminste dat ‘witte wieven’ verwijst naar fictieve vrouwelijke wezens met een negatieve connotatie en zal begrijpen dat de betreffende kaas gemaakt zal zijn door of voor zo’n fictief vrouwelijk wezen.

Bedenk een veilige merknaam

WITTEWIEVENKAAS mag dus niet als merk worden ingeschreven. Zorg er dus voor, dat je bij het bedenken van een naam voor een product uit de buurt blijft van een merknaam van een soortgelijk product. En houdt dan niet alleen rekening met de visuele en auditieve overeenstemming, maar ook met de begripsmatige overeenstemming. Zo zal het gebruik van het teken HAVIK voor een bepaald product op gespannen voet kunnen staan met het merk AREND voor een gelijksoortig product.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page