Een sterk parfum

Het Nederlandse cosmeticabedrijf Pacogi wil een parfum op de markt brengen onder de naam EAU CROCO en dient bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom (BBIE) een aanvraag in voor een merkinschrijving. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht, totdat Lacoste zich meldt en daar een stokje voor wil steken. CROCO, vindt Lacoste, doet teveel denken aan haar krokodillenmerk. Hoe sterk staat Lacoste?

Beeldmerk tegen woordmerk

Lacoste brengt onder haar bekende krokodillen-beeldmerk ook parfums op de markt, zodat de vraag op zichzelf relevant is. Het punt is alleen, dat Pacogi alleen maar een 'woord' als merk wil inschrijven, terwijl het merk van Lacoste een 'beeld' is.

Visueel, auditief, begripsmatig

Het woord EAU CROCO komt niet voor in het beeldmerk van Lacoste. Visueel en auditief kan er dus geen enkele overeenkomst zijn. Je zou denken, dat daarmee de zaak bekeken was. Maar het BBIE mag bij zijn oordeel ook rekening houden met een 'begripsmatige' overeenkomst. Het element CROCO in het aangevraagde woordmerk komt overeen met de voorstelling van de krokodil in het beeldmerk van Lacoste en daardoor kon volgens het BBIE wel degelijk bij het publiek verwarring ontstaan.

Verwarringsgvaar

Pagoci ging nog in hoger beroep tegen deze beslissing, maar tevergeefs. Het Gerechtshof bevestigde, dat het publiek, mede vanwege de grote bekendheid van het krokodillenmerk en het gegeven dat parfums vaak in verschillende variaties en onder verschillende benamingen worden aangeboden, kon denken, dat EAU CROCO van Lacoste afkomstig is.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square