“Instagram kopieert Snapchat”
“Instagram kopieert Snapchat” kopt de NRC van 4 augustus 2016. Het verhaal gaat niet zozeer over de plaatjes hiernaast, maar over een van de belangrijkste features van Snapchat (Stories) die één op één door Instagram zou zijn overgenomen.
bron: NRC
Verschil
De essentie van Stories is, dat je daarmee foto’s en video’s achter elkaar kunt laten zien en daar zelf tekst aan kunt toevoegen. Na 24 uur verdwijnt de story automatisch weer van het netwerk. Er zit maar één verschil tussen ‘Stories’ van Instagram en Snapchat. Bij Snapchat zijn de stories alleen bestemd voor volgers, bij Instagram zijn ze openbaar.
Goedemorgen!
De gelijkenis tussen de feature van Instagram met die van Snapchat wordt in het artikel van de NRC gesuggereerd met de “Goedemorgen! -plaatjes (links die op Instagram, rechts op Snapchat). Die komen nagenoeg met elkaar overeen. Zoek de verschillen en overeenkomsten. De conclusie is helder. Dit is een bewerking die in het auteursrecht gelijk staat aan een verveelvoudiging.
Eigen draai
Interessant is de reactie van de baas van Instagram, Systrom, die zich er niet erg druk om maakt. Sociale Media-bedrijven pikken wel vaker van elkaar. Zie de ‘newsfeed’ van Facebook, die later ook is toegevoegd aan Instagram en Linkedin. En de hashtag, die oorspronkelijk van Twitter was, zie je nu overal. Van Systrom mag het allemaal, zolang je er maar een eigen draai aan geeft.
Auteursrecht
Voor wat betreft de features komt Instagram daar misschien wel mee weg. Bij de plaatjes is natuurlijk de eerste vraag ‘ wie heeft het auteursrecht daarop’. Dat zal ongetwijfeld degene zijn, die de ‘story’ heeft gemaakt en op het netwerk heeft gezet. Zijn beide plaatjes door dezelfde persoon gemaakt en op de respectievelijke netwerken gezet, dan is er uiteraard niets aan de hand.