Even slikken voor Bavaria

Dacht Bavaria de buit binnen te hebben in een procedure die zij had aangespannen tegen internetbedrijf Your Hosting, ging het in hoger beroep toch nog mis.

Your Hosting had de reclameslogan van Bavaria ‘Zo. Nu eerst een Bavaria voor eigen doeleinden gebruikt en daar van gemaakt ‘Zo, nu eerst naar de cloud’. Mocht dat nu wel of niet?

Dat dat niet alleen een examenvraag is waar je hard voor geleerd moet hebben, blijkt wel uit de verschillende uitspraken die rechters daarover hebben gedaan.

De vraag waar het om draait is, of de slogan voldoende oorspronkelijkheid heeft. Is die voldoende, dan rust er auteursrecht op en moet een ander ervan af blijven. Is de slogan te gewoon, dan behoort hij min of meer tot de gewone spreektaal en dan kun je hem niet monopoliseren.

De eerste rechter vond de slogan bijzonder genoeg om bescherming toe te kennen, de hogere rechter zag dat anders. Die vergeleek de Bavaria-zin met een zin als ‘Kom, we gaan’ of ‘ Zo, dat is dat’. Of er nu wel of geen duur reclamebureau aan te pas is geweest is dus niet bepalend voor de auteursrechtvraag. Ook blijkt hieruit hoe de subjectiviteit van rechters invloed kan hebben op de uitkomst van een zaak als deze.

Met grote gevolgen. Zowel de eigen advocaatkosten als die van Your Hosting, totaal zo’n € 90.000,- kwamen voor rekening van Bavaria.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square