Please reload

Recente berichten

Is natekenen Panini voetbalplaatjes inbreuk intellectuele eigendom?

March 6, 2019

1/10
Please reload

Uitgelichte berichten

Is dit Capri-Sun zakje een geldig merk?

December 22, 2017

 

 

 

Capri Sun, de producent van het gelijknamige orange sapje heeft alweer een nederlaag geleden in een voor haar zeer principiële merkenrechtzaak. Capri-Sun had al lang geleden de vorm van het zakje als merk ingeschreven om te voorkomen dat de concurrentie zich van soortgelijke vormen zou bedienen. Hield het merk stand?

 

Voldoende oorspronkelijk?

De vraag was of de eerder door de Amsterdamse rechtbank in deze zaak uitgesproken negatieve beslissing overeind bleef. Bepalend was daarbij of de vorm van het zakje voldoende oorspronkelijk was en niet alleen maar diende om het zakje goed overeind te houden. In dat geval zou de vorm namelijk alleen maar bepaald zijn door zijn functie. En daarop kan niemand een monopolie hebben. Iedereen moet vrij zijn zich van een bepaalde vorm te bedienen als deze vorm noodzakelijk is voor een bepaald technisch effect. Pas als er sprake is van zuiver creatieve keuzes kan het voorwerp merkenrechtelijk beschermd zijn.

 

Creativiteit

Capri Sun vond de trapeziumvorm van de verpakking creatief genoeg. Het Gerechtshof somde daartegenover een aantal eigenschappen van het zakje op, die de functionaliteit van de verpakking onderstrepen. Of eigenschappen die alleen maar ‘voordelig’ zijn en niet meer dan dat. Creativiteit leveren ze dan niet op.

 

Functionaliteit

Dankzij de driehoekige vorm van het pakje kan het in liggende staat bij voorbeeld in een broodtrommel worden geplaatst. Ook kan het pakje rechtop worden gezet, waardoor bij het drinken met een rietje morsen wordt voorkomen. Dankzij de vorm bevat het pakje verder een beperkte inhoud die goed past bij de doelgroep, te weten kinderen. En ook nog dit: dankzij de samenvoeging van de twee foliezijden aan de bovenkant en de bolling aan de onderkant staat het zakje in gevulde toestand tamelijk stabiel. Alleen maar functionaliteit dus of alleen maar handig, maar geen (of onvoldoende) uiting van creativiteit.

 

Nietig merk

De Hof oordeelt mét de Rechtbank dat het vormmerk van Capri Sun nietig is. Opmerkelijk is dat daarbij werd overwogen, dat daaraan niet afdeed, dat er ook sta-zakjes in een afwijkende vorm gemaakt kunnen worden waarmee dezelfde nuttige functie bereikt kan worden. Opmerkelijk, omdat met deze overweging in feite wordt gezegd dat er mogelijk wel sprake is van een zekere eigen inbeng in de vormgeving, maar dat deze onvoldoende is om tot een aanvaardbaar creatief vormmerk te komen. 

 

Geen inbreuk

Doordat er sprake was van een nietig merk, kon er ook geen sprake zijn van inbreuk op het merk door de producent van een sapje dat in een enigszins gelijkende verpakking (zie afbeelding) op de markt was gebracht. Een gevoelige slag voor Capri Sun. Misschien gaat zij nogmaals in hoger beroep.

 

Please reload

Volg ons
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square